Monday 7 July 2014

Kedatangan Islam di Negeri Pahang

Agama merupakan salah satu perkara asas dalam kehidupan manusia. Hal ini telah menyebabkan terdapat kajian berkenaan dengan kedatangan Islam di Negeri Pahang. Antara bukti-bukti awal yang menunjukkan kedatangan Islam di negeri Pahang adalah penemuan batu nisan dan makam. Tarikh yang terpahat pada sesuatu batu nisan itu boleh digunakan untuk menyatakan tarikh kedatangan Islam ke sesuatu tempat. Terdapat beberapa batu nisan yang boleh dilihat sebagai bukti kedatangan Islam.

Batu Nisan Kampung Permatang Pasir 
Berdasarkan catatan, negeri Pahang bukanlah negeri pertama yang menerima kedatangan Islam. Namun, penemuan batu nisan di Kampung Permatang Pasir telah menunjukkan adanya kedatangan Islam di negeri tersebut. Malah tarikh yang tercatat pada batu nisan tersebut iaitu 410 Hijrah bersamaan 1028 Masihi, iaitu lebih awal daripada batu bersurat Terengganu yang bertarikh 702 Hijrah bersamaan 1303 Masihi. Menurut Othman Yatim (1997),perkara ini bukanlah mustahil kerana sejak akhir ke-9 Masihi lagi sudah ada pedagang Islam yang menggunakan Selat Melaka dan Laut China Selatan dalam perjalanan ke China. Malah, beliau juga menyatakan bahawa batu nisan Permatang Pasir ini hanya dapat menandakan kedatangan Islam tetapi tidak dapat mengaitkannya dengan perkembangan Islam ke Pahang.


Batu Nisan Kampung Permatang Pasir

Batu Nisan Sultan Mahmud Shah 1
Batu Nisan Sultan Mahmud Shah 1 terletak di Dusun Pinang, Pahang Tua, Pekan, Pahang. Linehan (1936) mentafsirkan tulisan yang terpahat pada batu nisan ini sebagai menandakan makam Sultan Muhamad Shah I, iaitu Sultan Pahang pertama dari keturunan Kesultanan Melayu Melaka. Sultan Muhamad telah dihalau ke Pahang kerana membunuh anak bendahara. Sementara itu, Wilkinson (1932) pula berpendapat makam itu adalah makam Raja Ahmad, putera sulung Sultan Mansor Shah Melaka dengan isterinya dari Pahang bernama Puteri Wanang Sri. Bagi Othman Yatim (1997) batu nisan ini agak penting bukan sahaja kepada negeri Pahang tetapi juga kepada Malaysia secara keseluruhannya kerana ia dipercayai merupakan batu Aceh yang tertua di Tanah Melayu. Batu Aceh merupakan sejenis batu nisan yang banyak digunakan untuk menandakan makam raja-raja dan pembesar-pembesar Melayu sejak kurun ke-13  hingga kurun ke-19 Masihi dan ia dipercayai batu ini diimport dari Aceh.

No comments:

Post a Comment