Wednesday 27 August 2014

Asal Usul Nama Tempat Bersejarah Negeri Pahang Darul Makmur

DAERAH KUANTAN

Gudang Rasau

Lebih kurang ½ batu mudik dari jambatan yang merentang Sungai Belat, di jalan Kuantan-Pekan, ada sebuah lubuk. Sebelum ada jalan raya Kuantan-Gambang, lubuk itu dijadikan pengkalan bagi tongkang-tongkang dan jalak-jalak yang membawa barang-barang bagi kegunaan pelombong-pelombong bijih timah di kawasan hulu Sungai Belat.

Di tebing lubuk itu, yang letaknya di sebelah kiri hilir Sungai Belat, didirikan beberapa buah bangunan tempat orang menyimpan barang-barang yang dibawa dari Kuala Sungai Kuantan, melalui Sungai Belat dan juga barang-barang yang dibawa hilir dari hulu Sungai Belat. Bangunan tempat menyimpan barang-barang itu dipanggil gudang. Oleh kerana terdapat banyak rasau, tumbuh di sana, maka tempat itu pun dipanggil Gudang Rasau.

Gudang-gudang yang dibangunkan dari semenjak kawasan hulu Sungai Belat mengeluarkan bijih timah mulai ditinggalkan bila jalan Kuantan-Gambang siap dan feri (boya) di Tanah Putih mula dibuka untuk kegunaan orang ramai pada 5.9.1910. Akhirnya Gudang Rasau ditinggalkan terus. 

Semasa membina jalan Kuantan – Gambang pada awal kurun ke 20 kerajaan telah menggunakan pengkalan Gudang Rasau sebagai tempat memunggah barang-barang keperluan ke tepi jalan yang sedang dibina itu. Sebab itu Kerajaan telah membina sebatang jalan dari pengkalan di Gudang Rasau ke jalan Kuantan-Gambang. Jalan itu dibubuh batu masa ini jalan itu dibaiki dan diturap dengan tar untuk kegunaan penduduk-penduduk Gudang Rasau keluar ke jalan Kuantan-Pekan. 

Selain dari jalan yang dibina pada awal kurun ke 20, yang diguna orang sekarang, di Gudang Rasau masih terdapat 4 buah sabak (dapur) yang diperbuat dari simen dipercayai digunakan orang sebagai dapur tempat memasak candu. Pada masa ini ada beberapa buah rumah kampung terdapat di sana. Salah sebuah rumah itu letaknya berhampiran dengan sabak simen yang dinyatakan di atas.

Selain dari orang-orang yang tinggal di Gudang Rasau dan kawasan sekitarnya tidak ramai lagi orang yang tahukan bahawa Gudang Rasau itu adalah sebuah tempat yang begitu terkenal pada pertengahan kurun ke 19 hingga ke awal kurun ke 20.

Orang-orang yang hendak pergi ke Gudang Rasau boleh menggunakan perahu memudiki Sungai Belat atau dengan kereta menggunakan jalan kecil (jalan Kampung) di sebelah kanan jalan Kuantan-Pekan, lebih kurang 1 kilometer dari simpang lampu isyarat I batu 6 jalan Kuantan-Gambang.

Dari Kuantan ke Gudang Rasau
Singgah sebentar di Kampung Belukar
Kalau intan jangan dirisau
Ke mana dilontar ia bersinar

Sumber :

Zakaria Hitam. (1989). Asal Usul Nama Tempat Bersejarah Negeri Pahang Darul Makmur (Bahagian Pertama). Pekan : Lembaga Muzium Negeri Pahang
 

No comments:

Post a Comment